دولت یازدهم رسمیت یافت +اعضاي کابينه

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از هشت جلسه علنی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به 15 وزیر پیشنهادی رای اعتماد دادند و همچنین جعفر میلی منفرد، محمد علی نجفی و مسعود سلطانی فر نتوانستند رای لازم را کسب نمایند.

  نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از هشت جلسه علنی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از 18 وزیر پیشنهادی به 15 وزیر رای اعتماد دادند.

در 4 روزی که بررسی هیئت وزرا در دستور کار مجلس شورای اسلامی بود، 119 نفر از نمایندگان به عنوان موافق و مخالف وزرای پیشنهادی توانستند صحبت کنند. البته همه نمایندگان راغب بودند که بتوانند نظر خود را به عنوان موافق یا مخالف از تریبون رسمی مجلس مطرح کنند که با توجه به محدودیت های زمانی این امکان فراهم نشد.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس برای هر وزیر تنها 2 موافق و 2 مخالف می توانستند صحبت کنند که به قید قرعه از میان ثبت نام کنندگان انتخاب شدند.

در هنگام رای گیری 284 نماینده حاضر بودند و البته 5 نماینده غایب!

پس از شمارش آرا جعفر میلی منفرد گزینه پیشنهادی وزارت علوم، محمدعلی نجفی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و مسعود سلطانی‌فر گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان از مجلس رأی اعتماد نگرفتند.

برای مشاهده مشروح گزارش روز اول بررسی صلاحیت وزرا ایـنـجا، روز دوم ایـنـجا و روز سوم ایـنـجا کلیک کنید.

با معرفی 18 وزیر پیشنهادی کابینه یازدهم سوی دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور در مراسم روز گذشته تحلیف، آنچه بیش از هر چیزی ذهن مخاطبان را به تکاپو درباره افراد پیشنهادی برای کابینه وا می دارد، سوابق تحصیلی، کاری و سیاسی آنهاست به همین منظور در بررسی های صورت گرفته نتایجی بدست آمد، که در قالب یک جدول مدون بعد از روز تحلیف در مشرق منتشر شد که در اینجا می خوانید.

در میان 18 وزیر پیشنهادی دولت یازدهم، عبدالرضا رحمانی‌فضلی و سردار دهقان، وزرای پیشنهادی کشور و دفاع مخالف نداشتند.




*** در ادامه مشروح سوابق وزرای دولت يازدهم به همراه میزان آرای اعتماد نمایندگان مجلس را ملاحظه می‌کنید.


* نجفی وزیر آموزش و پرورش شد

 (وزارت آموزش و پرورش)؛ محمدعلی نجفی/ موافق: 142  رای؛  مخالف: 133 رأی؛  ممتنع: 9  رأی

"محمدعلی نجفی" (زاده ۲۳ دی ۱۳۳۰) از سیاست‌مدار ایرانی و بنیان‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی است. وي هم‌اکنون یکی از اعضای شورای شهر تهران و عضو هیئت علمی (بازنشسته) دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف است.

وي از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در دولت‌های باهنر، مهدوی کنی و موسوی وزیر فرهنگ و آموزش عالی و در دولت هاشمی رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش ایران بود. در دولت اول خاتمی رییس سازمان برنامه و بودجه بود.



محمدعلی نجفی، در ۲۳ دی ۱۳۳۰ در تهران بدنیا آمد و در دبیرستان مروی واقع در ناصر خسرو تحصیلات متوسطه را به پایان رساند پس از گذراندن تحصیلات خود در رشته ریاضی در دانشگاه شریف، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در موسسه فناوری ماساچوست (اِم آی تی) دوره کاشناسی ارشد را طی کرد، ولی به جهت فعالیت‌های مربوط به پشتیبانی از حرکت انقلاب اسلامی در ایران دوره دکتری خود را ناتمام گذاشته و به ایران بازگشت.
 
پس از دولت هاشمی با حکم "محمد خاتمی" به ریاست سازمان برنامه و بودجه انتصاب یافت. در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری، شایعاتی مبنی بر نامزدی وی به گوش می‌رسید که این امر محقق نشد.

وي در پاییز ۱۳۸۵ با قرار گرفتن در لیست ائتلاف اصلاح طلبان نامزد شرکت در انتخابات شورای شهر تهران شد و توانست همراه با "احمد مسجد جامعی"، "معصومه ابتکار" و "هادی ساعی" از لیست ائتلاف اصلاح طلبان در جمع ۱۵ نفره شورای شهر تهران قرار بگیرد.


* طیب‌نیا سیزدهمین وزیر اقتصاد شد 

 (وزارت اقتصادی و امور دارایی)؛ علی طیب‌نیا/ موافق: 274  رأی؛ مخالف: 7  رأی؛ ممتنع: 3  رأی


علی طیب‌نیا متولد 16 فروردین 1339 در اصفهان و دارای دکترای اقتصاد است. وی یک دانشگاهی است که به کابینه یازدهم راه پیدا کرده و در رزومه خود استاد دانشگاه و عضویت در هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه‏‎ تهران، ‎‏گروه اقتصاد اجتماعی را دارد.

وی پس از دریافت مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد اقتصاد نظری در سال‎های ‎‏1364‏‎ و ‎‏1367‏‎ بلافاصله در سال 1372 دکتری تخصصی خود را با موضوع رساله "تورم ساختاری در ایران" از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گرفت، و پس از عضویت در هیئت علمی ‎‏گروه اقتصاد اجتماعی همان دانشکده به تدریس مشغول شد.

طیب نیا از سال 1373 به عنوان دبیر کمیسیون اقتصاد دولت وارد کار اجرایی در سطح کلان اقتصاد ایران شده‌ است. تخصص وی در حوزه‌های بخش عمومی، پول، سیاست‌های پولی، سیاست‌های مالی و مالیاتی و برنامه‌ریزی اقتصادی است.

وی در کنار بیش از دو دهه تدریس در حوزه‌های مذکور اقتصاد و راهنمایی بیش از 110 رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی ارشد، سابقه حضور مستمر و کارشناسانه در قالب سیاست‌گذار و تصمیم‌ساز اقتصادی در سه دولت اخیر جمهوری اسلامی ایران را داراست.

سابقه اجرایی وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی به شرح زیر است؛

دبیر کمیسیون اقتصاد هیات دولت در دولت‌های پنجم تا هشتم، عضو شورای پول واعتبار‏ (‎1381-1388)، معاون هماهنگی امور اقتصادی و فنی‏‎,‎‏معاون هماهنگی امور فنی و اقتصادی نهاد ریاست جمهوری (1386‏‎-‎‏1384‏‎)، کارشناس ارشد سازمان بهره‎وری آسیایی (‎‏1387‏‎-‏‎(1386، معاون اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور (1385-1384)، عضو شورای پژوهشی نهاد ریاست جمهوری (1384-1383)،‏معاون طرح و بررسی نهاد ریاست جمهوری با سابقه حضور چهار ساله،عضو شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی کشور، مدیر گروه اقتصاد نظری دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و مدیر گروه اقتصاد اجتماعی- نهادی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران.  (اینجــــا)



* علوی وزير اطلاعات شد

(وزارت اطلاعات)؛ حجت‌الاسلام سید محمود علوی/ موافق: 227  رای؛ مخالف: 38 رأی؛ ممتنع: 18 رأی

سید محمود علوی در چهارم اردیبهشت 1333 ، در خانواده ای روحانی در لامرد فارس ولادت یافت . در سن دو سالگی با خانواده به نجف اشرف ( محل تحصیل پدر ) عزیمت و تحصیلات ابتدایی و سالهای اول متوسطه را در دبستان و دبیرستان علوی ایرانیان در نجف گذراند.

وی همزمان با تحصیلات حوزوی ، به تحصیلات دانشگاهی پرداخته ، دوره کارشناسی را در مدرسه عالی تربیتی و قضایی قم (دانشگاه فعلی قم) در رشته علوم تربیتی با احراز رتبه اول گذرانده ، کارشناسی ارشد را در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی با کسب رتبه اول و با معدل 18.96 طی نموده و مقطع دکتری را در همان رشته در دانشگاه فردوسی مشهد با کسب رتبه عالی به پایان رسانده است.

از سوابق وی می توان به  نماینده ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس در سال 1358-1357، نماینده دوره های اول – دوم – چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی، سخنگوی کمسیون شورا ها و امور داخلی ، کمسیون خاص وظیفه عمومی ، کمسیون خاص وظایف و اختیارات ریاست جمهوری در دوره های اول و دوم مجلس شورای اسلامی، نایب رئیس کمسیون شورا ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی (دوره چهارم)، نایب رئیس کمسیون های سیاست خارجی و آیین نامه داخلی  مجلس شورای اسلامی (دوره پنجم)، نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش از سال 1379 تا سال 1388 با حکم مقام معظم رهبری می توان اشاره کرد.



* محمدجواد ظریف سکان دار وزارت امور خارجه شد

 (وزارت امور خارجه)؛ محمد جواد ظریف/ موافق: 232  رای؛  مخالف: 36  رأی؛  ممتنع: 13  رأی

ظريف از خانواده‌يي نسبتا ثروتمند در تهران به دنيا آمده و پدرش از تاجران امور نساجي بوده است. ظريف سال 1355با ويزاي دانشجويي به ايالات متحده مي‌رود و دقيقا زماني كه وي آزمون‌هاي جامع دكترايش در دنور را در سال 1364 گذراند، اداره مهاجرت ايالات متحده، رواديد او را باطل كرد و شانس‌هاي او را براي تكميل تحصيلاتش از بين برد. ظريف پس از اين اتفاق به اين علت كه قصد داشت تا حضورش در خاك امريكا كاملا قانوني باشد به نيويورك مي‌رود و در نمايندگي ايران مشغول به‌كار مي‌شود. او طي سه سال بعد و از راه دور، تحصيلاتش را تكميل كرد و در طول آن مدت ارزش خود را براي دولت ايران به اثبات رساند كه همين مساله باعث مي‌شود تا با حضور او در وزارت خارجه موافقت شود تا خود ظريف درباره ديپلمات شدنش چنين بگويد: «من هم به صورت كاملا اتفاقي و هم به دليل تصميم اداره مهاجرت، ديپلمات شدم.»

ظریف در دوران محمد خاتمی مدتی معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه بود. پس از آن به نمایندگی ایران در سازمان ملل منصوب شد و تا مدتی پس از انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور نیز در این سمت باقی بود. وی پس از عزل از این سمت به تهران بازگشت و تا کنون در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه مشغول کار بوده است.

اما مهم‌ترین فعالیت محمد جواد ظریف که او را به دکتر حسن روحانی نزدیک می‌کند  نقشی است که در مذاکرات هسته‌اي  سال‌های 82-84 ایفا کرد. ظریف در این مدت عملا در کنار سیروس ناصری ریاست تیم مذاکره کننده را بر عهده داشت.



* سید حسن قاضی‌زاده وزیر بهداشت شد

(وزارت بهداشت)؛ سید حسن قاضی‌زاده هاشمی/ موافق: 260  رای؛  مخالف: 18  رأی؛  ممتنع: 6 رأی

دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی جراح و متخصص چشم پزشکی، فوق تخصص قرنیه و سگمان قدامی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

وی از سال 90 تاکنون دبیرکل و عضو هیات مدیره انجمن چشم پزشکی ایران است و مبدع بسیاری از تکنیک‌های درمان بیماری‌های قرنیه در کشور است.



ریاست بخش قرنیه بیمارستان فارابی، عضویت در شورای راهبردی و سیاستگذاری بیمارستان فارابی، کارشناس تخصصی رشته چشم در دادسرا و هیئت‌های انتظامی سازمان نظام پزشکی، ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو کمیته علوم بالینی فرهنگستان علوم پزشکی ایران، عضوهیات ممتحنه گواهینامه آزمون دستیاری چشم پزشکی، مؤسس و عضو هیات مدیره انجمن پزشکی لیزری ایران، عضو کمیسیون تدوین و نظارت و ارزشیابی وزارت بهداشت، عضو هیات تحریریه مجله Middle East Journal of Ophthalmology و ... بخشی از مسوولیت‌هایی است که در کارنامه اجرایی دکتر سیدحسن هاشمی ثبت شده است.

همچنین راهنمای مراقبت‌های چشمی ویژه پزشکان عمومی (ترجمه)، همکاری در تالیف و ترجمه ناخنک و فیکوچاپ، همکاری در تالیف و ترجمه پرستار چشم پزشکی، همکاری در تالیف دانستنی‌های چشم پزشکی، همکاری در تالیف جراحی رفراکتیو و تالیف "مراقبین چشم در ایران" از جمله کتاب‌های دکتر سید حسن هاشمی است. تعداد زیادی از مقاله‌های وی نیز درISI و Pubmedنمایه شده است.



* ربیعی وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي شد

(وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی)؛ علی ربیعی/ موافق: 163  رای؛  مخالف:  100 رأی؛  ممتنع: 21  رأی

"علي ربيعي" معجوني جالب است؛ از فرماندهي سپاه و معاونت وزارت اطلاعات و مسؤوليت دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي گرفته تا فعاليت‌هاي صنفي و کارگري و مطبوعاتي و پژوهشي و اجتماعي و تدريس در دانشگاه را در کارنامه خود دارد.

دکتر "علی ربیعی" متولد محله جوادیه در جنوب شهر تهران از یک خانواده کارگری است.‍ پیش از پیروزی  ا‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍نقلاب اسلامی از فعالان سیاسی و مذهبی بود. وی همچنین از فعالان اعتصابات کارگری در دوران مبارزه در سال‌های ۵۶ و ۵۷ بود.

او پیش از انقلاب تکنیسین کارخانه "جنرال موتورز"، "ارج" و "قرقره پرستو" بود و در همان زمان از سران اعتصاب شهرک اکباتان و کارخانه محل کار خود، که منجر به برخورد ساواک شد. وی در سال ۱۳۵۹ با "نرگس حسین‌زاده" از کارمندان وزارت کار ازدواج کرد که ما حصل این ازدواج چهار فرزند بود. همسر وی در سال ۱۳۸۵ و فرزند کوچک وی (محمدجواد) در سال ۱۳۸۶ به رحمت ایزدی پیوستند.

ربيعي پس از انقلاب اسلامی به کمیته پیگیری شورای انقلاب پیوست و همزمان از مؤسسان شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی و مسؤول شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی تهران بود.

او از ابتدای انقلاب اسلامی به عنوان نماینده کارگران به  عضویت شورای عالی کار درآمد؛ اما با شروع جنگ تحمیلی از همان سال ۱۳۵۹ به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پیوست و ۶۵ ماه خدمت در جبهه‌های غرب و مناطق عملیاتی را در کارنامه خود دارد.

ربیعی در دوره رياست جمهوري سيد محمد خاتمی، مشاور اجتماعی او شد و در زمان تصدی دبیر شورای عالی امنیت ملی توسط "حسن روحانی" وی مسؤول اجرایی دبیرخانه و ریاست کمیته سیاستگذاری تبلیغات و کمیته امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی را عهده‌دار بود.

ربيعي همچنين در کنار علی یونسی (رئيس وقت سازمان قضايي نيروهاي مسلح) و سرمدی، عضو کمیته تحقیق سه‌نفره رياست‌جمهوري وقت براي حل و فصل موضوع تخلف در بازجويي‌هاي مربوط به قتل‌هاي زنجيره‌اي در اواخر دهه 70 بود.

ربیعی پس از مدت‌ها فعالیت اجرایی، تداوم فعالیت خود را بر حوزه تحقیق آموزش و پژوهش متمرکز کرد. وی دانشیار پایه ۲۳ دانشگاه بوده و در حوزه‌های جامعه‌شناسی ارتباطات، رفاه اجتماعی و مدیریتی به پژوهش می‌پردازد که مقالات و کتب متعددی از وی در این حوزه ها به انتشار رسیده است.  (اینجـــــا)



* حجتی به عنوان وزیر جهاد كشاورزي كابينه يازدهم انتخاب شد

(وزارت جهاد کشاورزی)؛ محمود حجتی/ موافق: 177 رای؛  مخالف: 81  رأی؛  ممتنع: 26  رأی

"محمود حجتی" در سال 1334 در نجف آباد اصفهان دیده به جهان گشود. پدر وي مرحوم حاج شیخ غلامرضا حجتی از روحانیون برجسته نجف آباد بود. وی تحصیلات خود را تا اخذ مدرک دیپلم در نجف آباد طی کرد و سپس وارد دانشگاه صنعتی اصفهان شد و در رشته مهندسی عمران موفق به اخذ مدرک لیسانس شد.



با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان خدمت کرد و با شروع عملیات اجرایی عظیم سد کرخه به عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره‌برداریدر اين حوزه خدمت کرد.

حجتي در دوره اول ریاست جمهوری خاتمی به عنوان وزیر راه و ترابری و دوره دوم وي به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت خاتمي انجام وظیفه کرد.

حجتي وزیر راه و ترابری در دولت اول خاتمی و وزیر جهاد کشاورزی (این وزارتخانه از ادغام وزارتخانه‌های جهاد سازندگی و کشاورزی تشکیل شد) در دولت دوم خاتمی بوده است.



* پورمحمدی سکان دار وزارتخانه دادگستری شد

(وزارت دادگستری)؛ حجت‌الاسلام مصطفی پور محمدی/ موافق: 201 رای؛  مخالف: 64 رأی؛  ممتنع: 19  رأی

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی روحانی 53 ساله کرمانی تباری است که زندگی حرفه ای اش را در سال های 58 تا 65 با قضاوت در استانهای خوزستان، هرمزگان و خراسان شروع کرده است حالا دارای 4 فرزند است که هیچ کدامشان به طور جدی اهل سیاست نیستند.

مصطفی پورمحمدی که پدرش مرحوم حاج حسين پورمحمدي از جمله خياط های بنام روحانيون در قم بودند، خانواده خود را یک خانواده کاملا مذهبی و روحانی معرفی می کند و می گوید: پدرم  اهل رفسنجان بودند و در نوجواني به قم آمدند و كار خياطي كردند. ایشان داماد يك خانواده روحاني مي شوند. از طرف مادري هم تبار ما يزدي است و از سادات يزدي بودند و جد اعلاي ما مرحوم حاج شيخ كريم حائري يزدي؛ موسس حوزه علميه قم است كه من از نوادگان ايشان هستم.

مصطفی پور محمدی (زادهٔ ۱۳۳۸ در قم) معاون برون مرزی وزیر اطلاعات در دوران علی فلاحیان و وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در دورهٔ ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود.

او در سال ۱۳۳۸ در قم زاده شد. وی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم، خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند. پورمحمدی در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزهٔ علمیه تحصیل کرده‌است. او مؤلف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشهٔ سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی است. وی همچنین مقالاتی علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی نگاشته‌است. (اینجــــا)



* آخوندی وزیر مسکن شد

(وزارت راه و شهرسازی)؛ عباس آخوندی/ موافق: 159 رای؛  مخالف: 107  رأی؛  ممتنع: 18 رأی

عباس احمد آخوندی در سال 1336 در خانواده‌ای روحانی در شهر نجف اشرف دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه علوی ایرانیان در زادگاه خود گذراند و چندی بعد به همراه خانواده به ایران نقل مکان کرد. آخوندی تحصیلات متوسطه را در قم و تهران به اتمام رساند و پس از سپری کردن این دوران، در سال 1356 وارد دانشکده فنی تهران شد.


وی مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و پس از آن به انگلستان رفت و در کالج رویال هالووی لندن، در رشته اقتصاد سیاسی به ادامه تحصیل پرداخت و موفق شد مدرک دکترای خود را دریافت کند.

آخوندی مرداد سال 1361 به عنوان معاون سیاسی وزیر وقت کشور( ناطق نوری) انتخاب شد و در دولت دوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی فعالیت کرده است.

آخوندی از سوی شهید دکتر بهشتی در اولین شورای مرکزی جهاد سازندگی به عنوان عضو شورا انتخاب شد.

وی همچنین در جهاد سازندگی مسئولیت امور استان‌ها را بر عهده داشت و پس از شروع جنگ تحمیلی مسئولیت پشتیبانی جبهه‌های جنگ را نیز برعهده گرفت.

آخوندی در سال 1376 نماینده ویژه رییس جمهور وقت برای اجرای طرح احداث سالن بزرگ همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

 آخوندی علاوه بر مسئولیت‌های سیاسی و اجرایی که در عرصه‌های مختلف به عهده داشته است، در بخش آموزش نیز فعالیت دارد. وی در دانشکده مطالعات جهان علاوه بر عضویت در هیات علمی، در گروه بریتانیا نیز تدریس می‌کند.

از برخی سمت‌ها و فعالیت‌های اجرایی عباس آخوندی می توان به قائم مقام مدیرعامل سازمان صدا و سیما، دبیری شورای امنیت کشور، رئیس شورای تامین ویژه غرب کشور، رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس بنیاد مسکن اشاره کرد.



* محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن شد

(وزارت صنعت، معدن و تجارت)؛ محمدرضا نعمت‌زاده/ موافق:  199 رای؛  مخالف: 60 رأی؛  ممتنع: 24 رأی
 
 محمدرضا نعمت‌زاده متولد ۱۳۲۴ تبریز ۱۰ ماه در سال ۱۳۵۸ وزیر کار، بین سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ و سپس از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ به ترتیب در دولت‌های محمدعلی رجایی و اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر صنایع ایران بود.

وی معاونت وزارت نفت در امور پتروشیمی در کابینه‌های خاتمی و معاونت وزارت نفت در امور پخش و پالایش فراورده‌های نفتی را در کابینه احمدی نژاد بر عهده داشت. وی به دلیل انتقاداتی که از روش مدیریتی احمدی‌نژاد مطرح کرد ابتدا از سمت معاونت وزارت نفت و سپس مشاور وزیر نفت برکنار شد.

از دیگر سمت‌های نعمت‌زاده می‌توان به عضویت در عضو هیئت مدیره و معاون مدیرعامل شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی) در سال 1358، معاون اجرایی نخست وزیر در سال 1360، مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه و مدیر کل برنامه ریزی تولید و زیربنایی در سال 1360، عضو هیئت مدیره و معاون سازمان صنایع دفاع از سال 1361 تا 1363، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت توانیر از سال 1363 تا 1365، عضو هیئت مدیره و معاون سازمان صنایع دفاع از سال 1365 تا 1367 و مشاور ارشد وزیر نفت از سال 1387 تا 1388 اشاره کرد.

وی همچنین نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی کار، سازمان یونیدو و رئیس ایرانی کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران- بلژیک، ایران- چکسلواکی، ایران- اتریش بوده است. نعمت‌زاده از سال 1388 بازنشسته شده و بعد از تاسیس یک شرکت خصوصی به عنوان مدیرعامل آن فعالیت می‌کند.



* علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم شد

(وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)؛ علی جنتی/ موافق: 234 رای؛  مخالف: 36 رأی؛  ممتنع: 12 رأی

علی جنتی (زادهٔ ۱۳۲۸) سیاست‌مدار و دیپلمات ایرانی و پسر آیت الله احمد جنتی است. وی از دانش‌آموختگان مدرسه حقانی قم است.  پیش از انقلاب در مبارزه مسلحانه علیه حکومت وقت ایران فعال بود و ناچار به فرار از ایران شد و تا هنگام پیروزی انقلاب در کویت زندگی می کرد. در سال ۱۳۵۹ رئیس صداوسیمای استان خوزستان و در سال ۱۳۶۳ استاندار خوزستان شد.



در سال ۶۷ ریاست دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس را برعهده گرفت و در دوران ریاست جمهوری هاشمی به استانداری خراسان و سپس سفارت ایران در کویت برگزیده شد و تا پایان دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در این مقام باقی ماند. با پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ وی از کویت فراخوانده و به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور مصطفی پورمحمدی منصوب شد اما در آستانه انتخابات شوراها و مجلس خبرگان در سال ۱۳۸۵، از این سمت کنار گذاشته و بار دیگر به عنوان سفیر به کویت فرستاده شد اما در سال ۱۳۸۹ از این مقام برکنار شد.



* عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت یازدهم شد

(وزارت کشور)؛ عبدالرضا رحمانی فضلی/ موافق: 256 رای؛  مخالف: 19 رأی؛  ممتنع: 9  رأی

وی رياست كل ديوان محاسبات كشور از سال 87 تاکنون را برعهده دارد. از سوابق رحمانی فضلی می توان به معاون آموزش و پژوهشي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسی مشهد، از سال 68 الی 70، نماينده دوره چهارم مجلس شوراي اسلامي، حوزه انتخابيه شيروان، استان خراسان شمالی از سال 71 تا 75،  قائم مقام سازمان صدا و سيما جمهوري اسلامي ايران(سال شروع:1375)، معاون برنامه ريزي، امور مجلس و استان هاو معاون سياسي سازمان صدا و سيما جمهوري اسلامي ايران، رئيس دوره نهم ستاد انتخابات رياست جمهوري سازمان صدا و سيما جمهوري اسلامي ايران(سال پایان فعالیت در سازمان صدا و سیما:1385)، عضو كميته شوراي اطلاع رساني دولت به مدت شش سال، معاون امور بين الملل و توسعه اقتصادي استان ها و رياست شوراي اطلاع رساني وزارت كشور جمهوري اسلامي ايران ، از سال 85 تا 86 و قائم مقام و معاون فرهنگي رسانه اي و اجتماعي شوراي عالي امنيت ملي به مدت 18 ماه از سال 86 اشاره کرد.



*  بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت شد

(وزارت وزارت )؛ بیژن نامدار زنگنه/ موافق: 166  رای؛  مخالف: 104 رأی؛  ممتنع: 13 رأی


"بیژن نامدار زنگنه" در سال 1331 در شهر کرمانشاه به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی و دوره اول متوسطه را در زادگاه خود ادامه داد و دوره دوم متوسطه را تا اخذ دیپلم در تهران به پایان رساند. زنگنه در سال 1350 به دانشکده فنی دانشگاه تهران رفت و در سال 1356 با درجه فوق لیسانس مهندسی راه و ساختمان با رتبه ممتاز فارغ التحصیل شد.

همچنین از سال 1356 به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مشغول به فعالیت شد و سال 1385 با همین عنوان بازنشسته شد.  زنگنه از سال1359 تا 1361 معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده داشت و در آبان ماه سال 1361 بنا به دعوت برادران جهادسازندگی به عضویت شورای مرکزی این نهاد درآمد.

وی در سال 1362 به عنوان نخستین وزیر جهاد سازندگی از مجلس اول رای اعتماد گرفت و تا اواسط سال 1367 با موفقیت عهده‌دار این مسئولیت بود .همچنین در شهریور سال 1367 و در شرایطی که صنعت آب و برق به دلیل خسارت‌های ناشی از جنگ تحمیلی در وضعیت بسیار نابسامانی بود، به عنوان وزیر نیرو از مجلس رای اعتماد گرفت.

سپس در سال 1368 در نخستین دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با رای اعتماد مجدد مجلس در این مسئولیت ابقا شد و تا نیمه سال 1376 عهده‏دار این مسئولیت بود .

مهندس زنگنه در سال 1376 در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی برای صدارت در وزارت نفت انتخاب شد و مدت 8 سال نیز عهده‌دار این مسئولیت بود. علاوه برمسئولیت‌های اجرایی فوق، مهندس زنگنه از سال 1362 تا 1384 عضویت شورای اقتصاد و از سال 1375 تا 1390 عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارا بوده‌اند.



* چیت چیان وزیر نیرو شد

(وزارت نیرو)؛ حمید چیت‌چیان/ موافق: 272 رای؛  مخالف: 7  رأی؛   ممتنع: 5 رأی


 "حمید چیت چیان" متولد سال 1336 در تبریز است. وی نخست فرمانده بخش اطلاعاتی سپاه پاسداران در تبریز بود و سپس به شهرهای دیگر آذربایجان رفته و در آن شهرها نیز بخش های اطلاعاتی سپاه پاسداران را راه اندازی کرد. پس از برپائی وزارت اطلاعات در سال 1362 در بخش های گوناگون این وزارت خانه دارای پست و مقام شد.

 چیت چیان در انتخابات دوره سوم مجلس شورای اسلامی به مجلس راه یافت و سرانجام در دولت " محمود احمدی نژاد " به پست قائم مقام و مشاور عالی وزارت نیرو رسید.



* سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان شد

(وزارت ورزش و جوانان)؛ مسعود سلطانی‌فر/ موافق: 117 رای؛  مخالف: 148 رأی؛  ممتنع: 18 رأی


مسعود سلطانی‌فر که دارای مدرک فوق لیسانس علوم سیاسی است، علاوه بر سوابق تدریس در دانشگاه پیام نور و دوره‌های مختلف آموزشی فرمانداران، بخشداران و نیروهای سیاسی وزارت کشور، چهار سال عضویت در شورای عالی اداری کشور، چهار سال عضویت در شورای عالی اطلاع رسانی کشور، 12 سال سابقه استانداری در سه استان گیلان، زنجان و مرکزی و 8 سال معاونت سیاسی در استانداری‌های فارس، همدان و هرمزگان را در کارنامه فعالیت‌هایش دارد.

سلطانی فر در سال‌های 74 و 75 در زمان ریاست هاشمی‌طبا، قائم مقام سازمان تربیت بدنی بود و همزمان معاونت اداری و مالی این سازمان را بر عهده داشت.



* جعفر میلی منفرد وزیر علوم دولت یازدهم شد

(وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)؛ جعفر میلی‌منفرد/ موافق: 105 رای؛  مخالف: 162 رأی؛  ممتنع: 15 رأی


جعفر ميلي منفرد، در دوره اصلاحات، با حکم سيد محمد خاتمي، مدتي به عنوان سرپرست اين وزارتخانه فعاليت داشت. مصطفي معين، وزير علوم دولت اصلاحات که يک بار در اعتراض به حوادث تيرماه سال 1378 استعفا داده بود براي دومين بار در تيرماه سال 1382 نيز استعفاي خود را تقديم خاتمي کرد که با موافقت وي مواجه شد و رئيس‌جمهور وقت، حکم سرپرستي را براي ميلي‌منفرد صادر کرد.

سوابق تحصیلی جعفر ميلي‌منفرد عبارتند از کارشناسي مهندسي برق - قدرت، دانشگاه صنعتي اميركبير (پلي تكنيك تهران)، 1356، اخذ ديپلم تخصصي از مدرسه عالي برق پاريس (Supelec)، فرانسه، 1359، كارشناسي ارشد مهندسي برق - قدرت، دانشگاه پاريس 6، فرانسه، 1360 و دكتراي مهندسي برق - قدرت، دانشگاه پاريس 6، فرانسه، 1363 است.

وی در حال حاضر استاد پايه 25 و عضو هيات علمي گروه قدرت دانشكده مهندسي برق دانشگاه صنعتي اميركبير است. (اینجـــا)


این صفحه را به اشتراک بگذارید